Construction et navigation d’un catamaran Wharram Tiki 46 à voiles de jonque.
VOYAGES
Hommage à Eric de Bisschop précurseur de la navigation en multicoque au XXème siècle .
Le 9 janvier 2012, par maheyo,
Les mats ont 16 m de longueur dont 2 m dans les coques donc 14 m de haut à partir du pont .
La construction est en 2 phases :
la partie inférieure afin de pouvoir dans le hangar placer la base des mats dans les coques et fabriquer leurs fixations à l’intérieur et sur le pont
la partie supérieure ensuite .
For the building of the masts Bertrand used as on “PHA” light white Nordic wood (cheap spruce with a few knots) in sizes of 50x150x4800mm. The bottom of the mast is full from the foot until 450mm above the deck level. The foot has a square section of 130x130mm and at deck level the mast has an octagonal section of 300mm. The thickness of the wall is 100mm from 450mm until 1700mm above the deck and is 50mm after until the top of the mast with a round section of 100mm. In fact if I have reduced the thickness until the top I could save only 15kg with a lot of extra work, so I maintain the 50mm wall until the top. The mast is rounded about from 1.7m above the deck until the top As the top of the mast receives all the vertical components of the sheets it is important to don’t undersized the top section. To generate the hull section Bertrand put an octagonal piece all each meter which will avoid the mast to be ovalised when bending.
To resume the datas :
total length from foot to top : 15.9m
length from foot to deck : 1.95m
length from deck to top : 13.95m
section at foot : square 130x130mm full
section at deck : octagonal 300mm full
section at top : round 100mm full
total weight of one mast : 275kg including 450g/m² glass cloth all over and more around the 2 firstmeter above the deck
the center of gravity of the mast is 5.7m from the foot or 3.75m above the deck To be able to adjust the mast with the deck shape and the keel floor in the hangar, the masts will be build in two steps : the first step is to built it from the foot until 1.70m above the deck level and during the second step stringers will be added to the bottom part of the mast to get its total length. All the work has been made with one person for the preparation (me) and two persons (with my wife) to glue the stringers.
To reduce the foot section Bertrand used lateral guides and he put off the maximum of wood with a saw anda chisel before to use a grinder to get a good surface.
collerette percée pour recevoir les boulons de fixation r
Bonsoir à vous deux,
Je suis absolument émerveillé par ce que vous accomplissez. Je m’endort le soir en rêvant de construire un tiki et de naviguer sur les eaux bleues...mais bon,j’ai déjà du mal à finir une maquette... Vous devez faire rêver beaucoup de monde. Bravo, je vous souhaite beaucoup de courage pour finir votre beau bateau et prenez soin de votre santé.
Vous nous étonnerez jusqu’au bout avec la construction de ce super bateau. Bravo mon grand frère pour la réalisation des mats, cela paraissait simple quand tu nous décrivais la future construction au cour de la fête du 18 juin, mais c’est un exercice de découpe et d’ajustage qui à l’air redoutable. Bravo a toute la famille, bon courage et surtout préservez votre forme physique pour les navigations à venir. Nous vous embrassons
Xavier et Marie jo.